Blogroll

Qurban di Kg Kok Jering.. Selamat Hari Raya Aidiladha

Selepas balik dari solat hari raya, abah aku terus menyuruh aku menyalin pakaian, pakai tshirt n jeans jek, t senang nak tolong buat kerja kat tempat sembelihan nanti. Dalam pukul 9 lebih, kitorang samapai kat rumah atok sedara aku ( pak dho) di Kg Kok Jering. Melihat kelibat beberapa orang lagi sedara mara lain yang turut berkongsi bahagian dalam ibadah qurban nanti.
Ada gak sedara mara yang tak berapa aku kenal, hanya ingat2 lupa jek. Maklumla, semua ada kerjaya masing2 n kerja luar dari Kelantan.

Sebelum penyembelihan lembu, ayah aku dan beberapa sedara mara lagi melakukan urusan jual beli lembu yang nak disembelih. Satu ilmu dan pengalaman yang sebelum ini aku amat cetek pasal ibadah qurban ni, awalnya harga lembu dikatakan satu bahagian lebih kurang RM300, oles sebab sesama saudara mara, tuan punyer lembu hanya ambil bayaran RM250 jek... RM250 dikalikan dengan 7 bahagian, kiranya harga lembu tu RM1750.. Lumayan gak harga sekor lembu ni, tu pon da kira agak murah jika nak dibandingkan dengan saiz dan keadaan fizikal lembu yang agak baik dari pengamatan aku.

Lebih kurang pukul 10.40 pagi. tukang sembelih tiba untuk melakukan sembelihan, kepala lembu diikat dan ditambat pada sebatang pokok, sebelah kaki belakang juga diikat dan sebelah lagi kat kaki depan. Bila tali bahagian kaki depan ditarik, lembu tu kira da separuh rebah, dan bila jek tali kaki belakang ditarik, lembu tu da mula meggelepar, akhirnya rebah la kat tanah. Dalam 5- 6 oang gak r yang diperlukan utk merebahkan seekor lembu untuk menyenangkan kerja penyembelihan. Aku juz tolong tarik kaki belakang lembu jek, awal2 dok jauh ckit, mana la tahu tali terlepas xpasal2 lak lembu tu p terkam aku..hahaha..

Allahuakbar...... Allahuakbar...Allahuakbar......



Takbir dilaungkan oleh tukang sembelih sebelum pisau dikeluarkan untuk memutuskan urat merih lembu tersebut. Pisau dikeluarkan dari arah belakang lembu tu direbahkan agar pisau tu tak dilihat oleh si lembu yang bertuah tu, dengan lafaz Basmalah pisau diletakkan di leher lembu dan ditarik 2-3 kali maka dilepaskan, terpancut la darah dengan agk kuat keluar dari leher tersebut.. Rasa kasihan lak tengok lembu tu bila mata nyer terkebil2 mungkin menahan kesakitan akibat sembelihan tersebut, satu pengalaman yang jarang boleh aku lihat.



Lebih kurang 5 minit, da hampir habis darah keluar dari leher lembu tu, maka perlahan2 lembu tu rebah, da xmampu nak berdiri tegak seperti 5 minit sebelumnya. Maka bermulalah pulak aktiviti melapah kulit lembu tu, aku juz pegang kaki lembu tu untuk menyenangkan aktiviti menyiat kulit lembu tu.

Agaknyerlah, lembu tu lembu baik, sebb aku tgk bila hati lembu dikeluarkan, keadaan lembu tu agak baik, segar dan bersih bersinar. Ahli syurga kot lembu tu nanti. Sama2 la doakan lembu tu ahli syurga dan ibadah korban kami semua diterima oleh ALLAH s.w.t. InsyaALLAH...

Da siap semua anggota badan lembu diceraikan, mula lah daging2 tersebut diasingkat kepada 7 bahagian, daging kelihatan elok2 n segar,,.. mmm...yumm... lebh krg pukul 12.50, siap semua ibadah korban dilakukan. Aku, ayah n abang aku terus memasukkan daging kedalam bonet kereta dan memecut kereta balik ke rumah sebab nak menunaikan solat jumaat lak.Kebetulan Hari Raya Aidilaha thn ni jatuh hari jumaat, lagi bertambah lah keberkatan ibadah korban tahun ni agknyer.InsyaALLAH.

Ptg tu keluarga aku dan sedara mara lain makan nasi bersama dengan lauk semuanya daging tapi cara masakan yg berlainan, alamtnya mabuk daging la aku sehari dua nie. Selepas tu aku n ayah aku pergi membahagikan daging kepada sedara mara kat kmpg yg xmelakukan korban thn ni. Moga2 lah ibadah tahun ni diberkati dan diberi ganjaran yang setimpal seadanya oleh ALLAH s.w.t. Harap tahun2 mendatang aku dapat lagi melalui ibadah korban yang besar ganjaran nya di sisi ALLAH s.w.t. Amin....

0 comments:

Category List

Pages

Popular Posts


Catitan


Followers